ТУРИСТИЧНА ГАЙВОРОНЩИНА
Продовжуємо рубрику #МандруйГайворонщиною #МандруйКіровоградщиною. І сьогоднішня наша локація – ПАРОТЯГ ГР-280. Нагадуємо, щосереди ми інформуємо про популярні, маловідомі, цікаві, історичні та інші куточки Гайворонщини, які варті уваги, адже ми прагнемо давати вам більше корисної інформації, яка стосується не тільки робочого процесу, але й вашого дозвілля.
ГР-280 – паротяг виробництва компанії «Maschinenbau– und Bahnbedarf AG / Orenstein & Koppel» («Машинобудівна та залізничнобудівна компанія Оренштейн і Коппель») в Бабельсбергу, біля Берліну, тоді Німецької Демократичної Республіки.
Паротяг розробили на основі довоєнних проектів для погашення репарації в Другій Світовій війні Радянському Союзу. Власне абревіатура «ГР» означає «германський репараційний». Випуск локомотивів цієї серії тривав з 1947 до 1956 року з перервою з 1951 до 1953 років. Сам ГР-280 було випущено в 1950-му році. Одразу після випуску працював на Вінницькій залізниці, в 1953 розпочав працювати в ТЧ Гайворон, з 1972 – в ТЧ Новополтавка, Миколаївської області, а в 1994 році знову повернувся до ТЧ Гайворон, де знаходиться і нині. Першими машиністами, які працювали на ГР-280 були Іван Омелянович Дідур та Анатолій Павлович Бойко.
Загалом, підприємством в Бабельсбергу виготовлено 417 локомотивів. Документально зафіксовано 25 паротягів серії ГР, котрі працювали в ТЧ Гайворон. Основним їх призначенням було обслуговування лісозаготівель та цукрових заводів.
Незважаючи на те, що ГР являвся найпотужнішим вузькоколійним паротягом в радянській Україні, на початку 1970-х його на більшості виробництв замінили на дизельні тепловози.
Технічні особливості:
Заводський тип – 157
Роки виготовлення – 1947-1956
Кількість (Загальна) – 417
Рама – внутрішня
Осьова формула – 0–4–0
База – 2800
Діаметр рушійних колес – 800 мм
Диаметр циліндрів – 370 мм
Максимальне навантаження на вісь – 6,4 т.
Максимальна конструкційнана швидкість – 35 км/г
Ширина колії: 750 мм
Робоча маса: 25,6 т
Порожня маса : 23,4 т
Зчіпна маса : 25,6 т
Дотична потужність : 300 кінських сил./220 кВт
Запас пального в тендері вугілля або дрова: 3 т
Запас води : 5,5 м³(кубічних) або 5,5 тис літрів.
Тиск пару в котлі : 12 атмосфер
Поворотна можливість- кола радіусом від 40 м
ГР-280 став знаменитим завдяки використанню під час зйомок фільмів.
Кіностудія ім. О.Довженка в 2005 році знімала 12-серійний фільм Миколи Каптана «9 життів Нестора Махно», використовуючи в зйомках раритетний паротяг ГР-280 та локації Гайворонщини. В 2009 – слідували зйомки телестрічок Валерія Шалиги «1941», «1942». Зйомки телевізійного серіалу режисера Сергія Гінзбурга «Як це було в Одесі, або життя і пригоди Мішки Япончика» 2010 року також не обійшлися без ГР-280. В 2012 році ГР-280 стає однією з найвиразніших фактур зйомок фільму-претендента на «Оскар», режисури Олеся Савіна – «Поводир, або квіти мають очі» зі Станіславом Бокланом в головній ролі.
Паротяг ГР-280 став справжньою туристичною окрасою нашого міста і одним з основних туристичних магнітів Гайворонщини. Величезна кількість туристів з різних куточків світу відвідала наш край від часу, коли паровоз повернувся до локомотивного депо міста.
Паровоз став привабливим і для митців та фотохудожників. В 2011 році було організовано всеукраїнський фотопленер «Перлина Поділля – Гайворонщина». На фоні працюючого ГР-280 фотохудожники провели стім-панк фото пленер «Кіровоград-Гайворон 2016». А в травні цього року організовано гучний туристичний фестиваль «GoodoK_Fest», присвячений збереженню залізниці та проведено черговий пленер фотографів де «Красень» ГР-280 став однією з родзинок свята.
Також пропонуємо на ваш вибір підбірку небанальних маршрутів Гайворонщини.
За детальною інформацією щодо замовлення туристичного маршруту звертайтеся за телефоном +38 096 864 1208 (Людмила)
Матеріал відібрано та опрацьовано КЗ Гайворонський краєзнавчий музей